Hoe vaak zit er eten uit de Baronie in je boodschappenmandje? En als je een stukje kaas uit de Baronie proeft, heb je dan een voorstelling bij het landschap waar de koeien hebben gelopen?
Tijdens de netwerkdag van Landstad Baronie verzorgde Eet je Uitzicht! een drietal workshops over de relatie tussen voedsel en landschap. Ruim 100 mensen uit de streek rondom Breda zijn bijeen om verder te bouwen aan hun netwerk met initiatieven rondom ‘slow living in een vitale streek’, met een sterke stad-land relatie en een aantrekkelijke leef- en verblijfomgeving.
In afgelopen jaren zijn programmalijnen ontwikkeld op het gebied van food, natuur- en landschap, cultuurhistorie en vrijetijdseconomie. Ruim twintig projecten staan voor de komende vijf jaar op de agenda.
Eet je Uitzicht! wil laten zien dat landschap een verbindende factor kan zijn bij het werken aan een netwerk rond deze thema’s. En we ontdekken dat het onderwerp echt nieuw is voor veel mensen.
Denk maar eens na over hoe vaak je eten uit de Baronie op je bord hebt liggen. En ben je je er van bewust dat je als consument met de keuze van je product ook bijdraagt aan een landschap waar je in je vrije tijd in wilt recreëren of in wilt wonen? Het is nog niet gezegd dat lokale productie bijdraagt aan een aantrekkelijker en vitaler landschap, maar het is een waarde waar je wel aandacht aan kan besteden. Stel dat met de voedselproductie in de Baronie wordt bijgedragen aan de identiteit van de streek. En dat die identiteit een aantrekkelijk en vitaal voedsellandschap is met producten die passen bij dit gebied. Dan heb je een sterke marketingtool, maar ook een streek waarin mensen op allerlei vlakken met elkaar verbonden zullen zijn. Er ontstaat een basis voor samenwerking.
In de workshop maken de deelnemers kennis met dit gedachtegoed en gaan ze zelf na in hoeverre ze zich bewust zijn van hun keuzes en het effect dat die keuzes kunnen hebben. Gaandeweg doen we gezamenlijk ook ontdekkingen over de beperkte reikwijdte van onze smaak, onze manier van kijken en de vervlakking waar we aan gewend zijn. De deelnemers zijn verrast over het onderwerp. Zo hadden ze het nooit eerder bekeken. Er liggen hier kansen, dat is duidelijk!